WELCOME TO THIS PAGE!!!

Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi ilmu akan berkembang jika di gunakan..

Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah dari melaksanakan sepotong pesanan...

Puasa Sunat Syawal (Puasa 6) vs Menjaga Hati Orang

Wednesday, August 31, 2011

"Penting jaga hati orang lain berbanding ibadat sunat"

ARTIKEL INI DITULIS OLEH: Muhammad Asyraf (Juara Imam Muda Astro Oasis)


AIDILFITRI perayaan yang dianjurkan Baginda SAW sebagai simbol kemenangan kepada umat kerana berjaya menahan nafsu sepanjang sebulan Ramadan. Nilai kegembiraan itu sangat besar sehinggakan diharamkan bagi umat Islam untuk berpuasa pada hari berkenaan.
Namun, kesinambungan taqwa yang diperoleh sepanjang Ramadan perlu diteruskan dengan anjuran untuk berpuasa enam hari berikutnya pada Syawal sehinggakan nilai tambah bagi puasa itu menyamai ganjaran berpuasa selama setahun.
Walau bagaimanapun, asas ilmu pengetahuan dalam sesuatu ibadah itu perlu supaya kita bijak beramal mengikut tuntutan sebenar Nabi SAW.

Secara tradisinya, sambutan Aidilfitri di Malaysia disambut selama sebulan. Kemeriahan penganjuran rumah terbuka sedikit sebanyak mempengaruhi amalan berpuasa sunat Syawal hingga ada yang keliru antara keperluan menerima undangan atau meneruskan amalan berpuasa.

Suasana sambutan yang masih kuat pada hari raya kedua, ketiga dan berikutnya membuatkan sebahagian masyarakat memilih untuk berpuasa pada Syawal kedua secara berterusan selama enam hari sukar untuk diamalkan.

Menurut ulama, pahala puasa enam hari Syawal akan diperoleh sama ada ia dilakukan secara terpisah atau berturut-turut tetapi keutamaan diberikan kepada orang yang bersegera melakukannya.
Dalam Sunan at-Tirmizi, diriwayatkan oleh Ibn al-Mubarak bahawa dia lebih suka berpuasa sunat Syawal pada awalnya. Namun, Imam San’ani dalam kitabnya Subulus Salam menyatakan, tiada dalil khusus menyebut ia perlu dilakukan pada awal bulan Syawal.

Pendapat ini dilihat sesuai dengan keadaan umat Islam di Malaysia yang masih kuat menyambut raya pada hari raya kedua, ketiga dan seterusnya. Malah, amalan ziarah-menziarahi, jamuan makan masih berterusan, apatah lagi kita perlu memenuhi undangan serta menerima kunjungan saudara.

Diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudri, katanya: “Aku menyediakan makanan untuk Rasulullah SAW dan apabila ia disajikan seseorang berkata: Aku berpuasa. Rasulullah SAW bersabda: Saudara kamu menjemput kamu (untuk makan) dan dia telah bersusah payah membuatnya. Bukalah puasamu dan berpuasalah pada hari lain jika kamu mahu.”

Diriwayatkan bahawa Abu Juhaifah berkata: “Abu Al-Darda’ datang dan beliau telah membuat beberapa makanan untuknya (untuk Salman). Maka Abu Darda berkata: Makan. Sesungguhnya aku berpuasa. Salman berkata: Aku tidak akan makan sehingga kamu makan. Maka dia pun makan. Kemudian Abu Darda berjumpa Nabi saw dan memberitahu Baginda perkara itu lalu Nabi SAW berkata: Benarlah kata Salman.” (Hadis riwayat Bukhari dan Tirmizi).

Ini memberi gambaran kepada kita kepentingan menjaga hati dan perasaan tetamu mahu pun tuan rumah itu suatu yang amat dituntut. Malah, ia lebih penting daripada ibadat sunat. Namun, situasi ini bukanlah suatu yang mengikat.

Boleh juga diteruskan puasa bagi mana-mana individu yang berasakan tiada masalah dan tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak. Kerana sabit dalam hadis ini situasi dalam melihat fiqh awlawiyat antara hukum wajib meraikan hati orang lain dan sunat berpuasa.

Kerap juga timbul isu menggabungkan niat puasa antara puasa ganti dan puasa sunat Syawal. Terdapat perselisihan pandangan dalam permasalahan ini. Pendapat pertama, boleh digabungkan kedua-dua niat itu.

Pendapat kedua pula menegah menggabungkan niat puasa ganti dan puasa sunat Syawal tetapi membenarkan sesiapa yang ingin melakukan terlebih dulu puasa sunat Syawal kemudian digantikan puasa Ramadan pada waktu lain.

Manakala, pendapat ketiga pula melarang digabungkan niat serta mewajibkan diganti terlebih dulu puasa Ramadan barulah dituruti dengan puasa sunat Syawal. Ketiga-tiga pendapat ini pendapat dalam kalangan ulama yang muktabar.

Jika diteliti ketiga-tiga pendapat ini, pendapat golongan ketiga itu lebih kuat berbanding pendapat sebelumnya. Namun, Islam tidak memberatkan umatnya dengan bebanan yang tidak mampu dilakukan.

Bagi kes tertentu hingga kepada masyaqqah yang berat seperti wanita kedatangan haid, nifas serta hutang puasa yang terlalu banyak, menyukarkan mereka untuk berpuasa sunat Syawal maka boleh menurut pandangan golongan pertama dan kedua. Namun saranan untuk mengikut pendapat yang paling kukuh itu lebih perlu diutamakan.

Semoga keluasan fiqh ini tidak membebankan umat menggapai rahmat yang tersembunyi dalam perbezaan kalangan ulama. Beramallah dengan ilmu supaya ketepatan menurut sunnah Rasul itu terpelihara. Semoga amalan kita diterima Allah SWT.

PENULIS..>

Dipetik untuk dikongsikan dari SUMBER

SOLAT SUNAT TASBIH

Monday, August 29, 2011

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana limpah dan rahmatNya dapat lagi kita merasai nikmat Ramadhan untuk tahun ini. Ramadhan akan berlalu pergi meninggalkan kita dengan seribu hikmah dan pengertian yang harus difahami. dalam bulan yang mulia ini kita telah diseru untuk melipat gandakan amal ibadah kita kerana setiap amalan yang dilakukan dijanjikan dengna ganjaran yang berlipat kali ganda. Dalam bulan Ramadahan juga terdapat hari yang istimewa seperti peristiwa Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad di Gua Hiraq. Selain itu, malam lalatulqadar juga salah satu nikmat besar dalam bulan ramadhan. Ramadhan ternyata bulan 'bonus' bagi umat Islam yang rajin beribadat dan tekun mencari keredhaanNya...

Sahabat sekalian, sedarkah kita pada malam terakhir bulan Ramadhan iaitu pada malam Hari Raya Aidilfitri, surau-surau dan masjid-majid mengajak umat Islam untuk turut sama menunaikan solat Sunat Tasbih. Kenapa seruan ini berlaku?? Kerana solat ini mempunyai banyak kelebihan yang harus direbut oleh umat Islam.

Kelebihan Solat Sunat Tasbih ini adalah besar sekali. Rasulullah ada mengajarkan pada bapa saudaranya bahawa kelebihan solat sunat tasbih itu sangatlah besar sebagaimana dalam hadis Ibnu 'Abbas..

maksudnya:
"jika engkau berbuat yang sedemikian itu, Allah menghapuskan dosamu, baik yang terdahulu, yang sekarang, yang sudah lama, yang baru, yang tidak sengaja, yang sengaja, yang kecil, yang besar, yang tersembunyi mahupun terang-terangan"
(hadis riwayat Abu Daud)

------------------------------------------------------------------------------------

TURUT DIKONGSIKAN PANDUAN SOLAT SUNAT TASBIH

Sekiranya dilakukan sembahyang tasbih pada siang hari maka disembahyang empat rakaat dengan satu salam sementara jika di lakukan pada malam maka hendaklah disembahyangkan dua rakaat dengan satu salam kemudian dua rakat lagi satu salam.

1. Mulakan sembahyang sunat tasbih dengan niat.

Ini niat sembahyang tasbih empat rakaat أصلي سنة التسبيح اربع ركعات لله تعالي maka lintaskan didalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih empat rakaat kerana Allah تعالي

Ini niat sembahyang tasbih dua rakaat أصلي سنة التسبيح ركعتين لله تعالي maka datangkan niat dalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih dua rakaat kerana Allah تعالي.

2. Baca doa’ iftitah (الله أكبركبيرا والحمد لله كثيرا ) hinga selesai.

3. Baca al- fatihah.

4. Baca surah (ألهاكم التكاثر) hinga selesai.

5. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

6. Rukuk dan baca tasbih rukuk kemudian baca tasbih ini sebanyak sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

7. A’tidal dan baca tasbih sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

8. Sujud pertama baca tasbih sujud kemudian baca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

9. Duduk antara dua sujud dan baca (رب اغفر لي وارحمني واجبرني) hinga selesai kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

10. Sujud kedua dibaca tasbih sujud kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

11. Bangkit dari sujud dan duduk istiraha (berehat sebentar) dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

Kemudian bangkit pada rakaat kedua

1. Baca Al-Fatihah.

2. Baca surah (والعصر) hinga selesai.

3. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

4. kemudia ikut atoran diatas dari No. 6 hinga No. 10.

5. kemudia bangkit dari sujud dan duduk tahyat dan dibaca tahyat dan selawat kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم). Kemudian beri salam jika disembahyangkan pada malam dan diperbuat dua rakaat lagi dan dibaca pada rakaat pertama selepas fatihah (قل يا أيها الكافرون) hinga selesai dan di ikut aturan di atas dari No. 5 hinga No. 11. Kemudian bangkit rakaat kedua dibaca (قل هو الله أحد) hinga selesai kemudia ikut atoran seperti di atas pada rakaat kedua.

Setiap serakaat tujuh puluh lima kali tasbih jadi keseluruhan tasbihnya tiga ratus kali tasbih.

Rinkasan tasbih setiap selepas baca surah lima belas kali, dan tasbih dibaca sepuluh kali pada rukuk, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud kedua, duduk istirahah atau tahyat.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Melalui solat ini kita dapat mendekatkan diri dengan Allah S.W.T melalui tasbih, tahmid, tahlil dan takbir, solat sunat tasbih juga dapat menghapuskan segala dosa. Oleh itu, janganlah kita abaikan kerana sesiapa yang tahu akan fadhilat dan kelebihan solat sunat tasbih tetapi tidak mengerjakan, maka ia tergolong dalam orang-orang yang mencuaikan agamanya.

"KERJAKANLAH SOLAT SUNAT TASBIH WALAUPUN SEKALI SEUMUR HIDUP"

sekadar perkongsian dari saya..jika ada salah dan silap teguran dari anda dialu-alukan..=)

Kenali VIRUS!!!

Tuesday, August 16, 2011

Virus tidak asing lagi bagi kita kerana ia merupakan penyebab kepada penyakit seperti selesema, AIDS (Sindrom Kurang Daya Tahan Terhadap Penyakit), demam denggi berdarah, hepatitis dan pelbagai lagi penyakit.

Virus adalah 1000 kali ganda lebih halus dari bakteria dan hanya dapat dilihat menerusi mikroskop elektron.

Virus terdiri daripada asid nukleik dan satu lapisan protein. Ia tergolong dalam dalam 2 kategori iaitu virus hidup dan virus mati. Namun begitu ia tidak mengandugi bahan yang dapat menyebabkan membiak atau makan dengan sendiri, sebaliknya bersifat parasit atau menumpang.

Viru akan 'hidup' sebaik sahaja ia berada dalam sel hos atau perumah. Di luar sel hos atau perumah, virus ini tidak dapat bertahan lama dan ketika inilah ia dianggap sebagai 'bukan hidup' ataupun mati.

Sehingga kini terdapat kira-kira 4000 jenis virus daripada 71 famili virus yang telah disenaraikan oleh saintis.

GULA adalah "racun"



Harga gula naik!!!!!
Walaupun harga gula naik lagi tetapi ia tetap menjadi satu keperluan harian kita. Tetapi AWAS!!! jika diambil secara tidak betul ia boleh menjadi "racun".

Minuman ringan atau minuman berkarbonat yang menjadi kegemaran ramai dihasilkan menggunakan gula frukosa yang mengandungi lebih 50% gula sukrosa atau pemanis. Penyelidik mendapati tindakan frukosa dalam badan berbeza daripada gula jenis lain kerana ia dicernakan dengan cara yang boleh menyebabkan pertambahan berat badan kerana ia tidak menghalang tindakan ghrelin, iaitu hormon rasa lapar.

Jadi frukosa ini cenderung untuk meningkatkan kita untuk makan secara berlebihan, lalu menyumbang kenaikan berat badan. Biasanya kita tidak tahu bahawa 355 mililiter sahaja minuman ringan berkarbonat mengandungi lebih kurang 10 camca teh gula!!! Bagaimana pula jika satu tin air?? berapa banyak gula yang terkandung?? huhhuhu..=)




Tambahkan keMANISan dalam senyuman!!

Gula adalah sumber karbohidrat selain nasi, bihun, pasta, roti, sayuran berubi dan buah-buahan juga kaya dengan karbohidrat. Jadi perlukah kita minum minuman yang manis kerana kita kerap makan makanan yang kaya dengan karbohidrat???

Karbohidrat bertukar kepada gula terlebih dahulu sebelum boleh digunakan sebagai tenaga. Namun kita kurang menggunakan tenaga kerana kerap menghadap laptop, bermain PS, menonton televisyen, ataupun sering tidur tanpa melakukan sebrang aktiviti.

Tahukah anda bahawa tenaga yang tidak digunakan atau berlebihan akan disimpan sebagai lemak dalam tubuh kita. Tenaga yang berlebihan dan ditambah denga gula daripada minuman berkarbonat dan minuman lain, pastinya menjadikan anda gemuk dan lama-kelamaan, menjadi OBES!!! Bukan itu sahaja, jika dibiarkan berlarutan anda akan menghidap penyakit kencing manis pula!!!

Salah satu kesan KENCING MANIS!!!!

Ulama-ulama Negeri Kelantan

Monday, August 15, 2011

Tok Kenali
(Haji. Mohd Yusoff Ahmad)

Tokoh Ulama Kelantan paling masyhur, malah termasuk antara ulama besar Semenanjung Melayu. Sezaman dengan Tuan Husein Kedah, Pak Wan Sulaiman (Syeikhul Islam Kedah) Haji Abdul Fahim (Mufti Pulau Pinang), Haji Abu Bakar Alim (Muar), Haji Mat Shafie Losong(Terengganu) dll. Guru Pondok yang sangat dihormati bahkan hingga sekarang pun namanya masih menjadi bualan dan disebut ramai.
Nama sebenar tokoh pendidik yang dilahirkan di Kg. Kenali, Kubang Kerian, Kota Bharu pada 1287H/1870M ini ialah Haji Mohd Yusoff Ahmad.

Menuntut di Makkah selama 22 tahun (1305H - 1327H). Sangat alim dalam ilmu Tatabahasa Arab (nahu/soraf) malahan beliaulah yang merintis kemasukkan mata pelajaran ini ke dalam kurikulum pengajin pondok (sebelum itu, tertumpu pada usuluddin, fiqh dan tasawuf sahaja).

Walaupun Tok Kenali tidak meninggalkan karya tulis yang besar seperti Tuan Padang, Tuan Tabal dan Tok Wan Ali Kutan, namun beliau berjaya melahirkan satu angkatan ulama pelapis yang paling berwibawa - bukan sahaja di negeri Kelantan tetapi juga di luar negeri Kelantan. Antara murid murid jempolannya termasuklah Hj, Mat Jebeng (kemanakkannya), Hj. Che Mat Padang Mengkali, Lebai Deraman Pasir Mas, Hj. Seman Sering (Syeikh Osman Jalaluddin al-Kalantani), Hj.Yaakub Lorong Gajah Mati, Haji Abdul Kadir Melor , Haji Abdul Tahir Bunut Payong, Hj. Yusof Padang Bemban, Haji Ismail Perol, Dato' Haji Ismail Yusoff, Hji Abdul Rahman Lubok Tapah, Hj. Hasbullah Bot dan Haji Wan Abdul Latif Jerteh, Hj. Zainal Abidin Dungun, Dato' Haji Hassan Yunus al-Azhari (Menteri Besar Johor) , Dato' Haji Abdul Rahim Yunus Bongek Rembau , Syeikh Mohd Idris al-Marbawi al-Azhari Kuala Kangsar, Haji Osman Bukit Besar , Haji Abdullah Abbas Nasution Jitra, Hj. Bahauddin Sumatera Jeneri, Haji Hassan Lampung, Haji Yaakub Legor dan Tok Lata (Pattani).
Di samping itu dua orang putera Tok Kenali sendiri - Tuan Guru Hj. Ahmad dan Syeikh Mohd Salleh Kenali (menetap di Makkah) - juga tergolong ulama dan pendakwah yang berjaya besar.

Nyatalah rumusan…yang menyebut Kelantan sebagai "Serambi Mekah" itu sangat terkait dengan kehebatan dan kemasyhuran nama Tok Kenali.
Tok Kenali kembali ke rahmatullah di kediamannya pada pukul 7.30 pagi Ahad 2 Syaaban 1352 bertepatan 19 November 1933 dan dikebumikan di Kubang Kerian.


Haji Abdul Malik Sungai Pinang
(Haji Abdul Malik Bin Hasan)

Tokoh guru pondok akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20 yang seangkatan dengan Tok Mesir, Tok Ayah Kerasak, Haji Nik Mat Dagu dan Haji Ismail Pengkalan Paung.Rakan akrab Haji Abdul Latif Jalaluddin ( Bilal Masjid Kayu Kota Bharu ). Nama penuhnya ialah Haji Abdul Malek bin Hasan.Lahir di Kg Sungai Pinang, Tumpat sekitar 1834 dari kalangan keluarga yang sangat miskin.Menuntut ilmu di Pattani dan kota suci Makkah selama 14 tahun.Beliau masyhur alim Quran dan kitab Jawi. Selain mengajar al-Quran dan kitab Jawi, beliau banyak terlibat dalam usaha membanteras amalan khurafat dan syirik, termasuk memuja kubur serta amalan ilmu sihir.

Di peringkat negeri pula, beliau turut tersenarai dalam panel utama yang dijadikan pakar rujuk oleh Sultan Mansor Ibn Sultan Ahmad (dekad 1890-an) dalam menguatkuasakan undang-undang Islam seperti hukuman hudud kepada pencuri dan pembunuh, hukuman ta'zir kepada orang yang tidak berpuasa (diarak keliling pekan) dan tidak menutup aurat (dilumur belakang).

Kebanyakkan murid-murid Tuan Guru Haji Abdul Malek diberkati Allah dengan ilmu mereka serta berjaya melahirkan barisan pendidik pelapis pada zaman masing-masing.Antara murid-murid kenamaannya: Tok Jerulung @ Haji Mohd Said Muhammad, Haji Samad Hasan Padang Chenok, Haji Che Mat Taib Pasir Pekan Hilir, Haji Ismail Musa Temangan, Haji Wan Abdullah Kg.Chap/Sungai Pinang, Wak Haji Khatib Ahmad Bemban/Binjai, Tok Kedah @ Haji Idris Penggawa Kangkong, Haji Mahmud Ali (Imam Kangkong), Haji Daud Saamah (bapa kepada Tuan Guru Haji Saad Kangkong), Haji Mohd Akib Ismail Kg.Kelar, Tuan Guru Haji Ali Pulau Pisang, Tuan Guru Haji Abdullah Senik (pengasas Pondok Padang di Pasir Mas, Tuan Guru Haji Wan Ahmad Abdul Halim (pengasas Pondok Padang Jelapang, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Osman (pensasas Pondok Selehong), Tuan Guru Haji Yusuff Abdul Rahman (pengasas Pondok Pulau Ubi), Haji Ibrahim Tok Raja (Mufti Kerajaan Kelantan) dan Haji Seman Sering (kemudian lebih terkenal dengan nama Syeikh Osman Jalaluddin al-Kelantan)

Datuk kepada Dato' Dr.Nik Safiah Karim (Profesor Adjung di Universiti Malaya) ini kembali ke rahmatullah di Sungai Pinang pada malam Rabu 11/12 Ramadhan 1353 bersamaan 18 Desember 1934.


Haji Ali Pulau Pisang
(Haji Mohd Solahuddin Bin Awang)

Salah seorang guru pondok pertengahan abad ke - 20 yang paling ternama di Kelantan. Murid harapan Tok Kenali terkanan yang mewarisi ilmu tatabahasa Arabnya. Seangkatan dengan Haji Abdullah Tahir Bunut Payong, Haji Yaakub Lorong Gajah Mati, Haji Saad Kangkong, Haji Awang Lambor dan Haji Awang Serendah, rakan karib Ayah Chik @ Lebai Omar Kubang Tuman.

Nama penuh tokoh ulama kelahiran mukim Pulau Pisang, daerah Badang, Kota Bharu ini ialah Haji Mohd Ali Solahuddin bin Awang. Ibunya bernama Wam Kalsom. Beliau adalah anak ketiga daripada 9 beradik.

Selain Tok Kenali, guru-guru tempatan lainnya termasuk juga Haji Abdul Malek Sungai Pinang, Haji Yusoff Sungai Pinang ( kemudian lebih dikenali dengan nama Tok Pulau Ubi ), Tok Kemuning ( di Pulau Kundur ), Haji Omar Sungai Keladi, Pak Chik Musa,Haji Yaakub Legor dan Hai Ahmad Hafiz.

Namanya 'timbul' kerana kealimannya dalam ilmu soraf ( cabang tatabahasa Arab ) sehingga digelar "Tok Sibaweh". Tidak hairanlah jika Madrasah al-Falah Pulau Pisang senang menjadi tarikan para pelajar pondok. Sementelahan pula, seawal 1932 lagi, Haji Ali dipilih menganggotai Jemaah Ulama Majlis Agama Islam Kelantan ( MAIK ) yang dipengerusikan oleh Dato' Hajin Ahmad Maher al-Azhari ( Mufti Kerajaan Kelantan ). Berikutan dengan kematian Haji Saad Kangkong (1943), beliau dipinjam sebagai guru agama Kelas Khas di Jami' Merbau al-Ismail ( pusat pengajian ilmu-ilmu Islam berbentuk sekolah pertama di Kelantan ) yang menampung ramai pelajar elit dari dalam dan luar Kelantan pada awal dekad 1940-an, berkhidmat sehingga 1 Mac 1946. Selepas itu kembali semula ke kampus Masjid Muhammadi.

Antara murid-murid jempolannya: Dato' Hj Ismail Yusoff ( Mufti Kerajaan Kelantan ), Ustaz Dato' Yusoff Zaky Yaakub ( pengarang terkemuka dan penterjemah Tafsir fi Zilal al-Quran ), Ustaz Ismail Yusoff ( Imam Waktu Masjid Muhammadi ), Ustaz Wan Mohd Saghir Wan Konok Pasir Pekan, Ustaz Azhari Abdul Rahman Melor, Hj Abdul Aziz dan Hj Mustafa Pasir Tumboh, Hj Zakaria Selising, Hj Daud Getting, Hj Daud Perakap, Hj Nik Daud Tanah Merah, Hj Wan Abdul Latif Jerteh, Hj Abdul Wahid Sungai Udang ( Melaka ), Hj Abdul Rashid Bagan Datok Perak dan Hj Abdullah Abbas Nasution Tanjung Pauh ( Kedah ).

Ulama kesayangan Dato' Mufti Haji Ahmad Maher ini kembali ke rahmatullah di kediamannya di Kg Limau Putenge, Pulau Pisang pada pukul 7.05 pagi Khamis 11 Rejab 1388 bersamaan 3 Oktober 1968 dengan meninggalkan dua buah karya bercetak yang mengupas tentang ilmu soraf dan terjemahan Surah Yassin.


Haji Abdullah Tahir Bunut Payong
(Haji Abdullah Tahir Bin Haji Ahmad)

Salah seorang ulama besar negeri Kelantan yang masyhur alim dalam ilmu fiqh. Pendiri Pondok Bunut Payong yang terkenal ke seluruh Semenanjung itu. Seangkatan dengan Haji Ali Pulau Pisang, Haji Yaakub Lorong Gajah Mati, Haji Saad Kangkong, Haji Ahmad Batu Tiga Repek, Haji Saleh Pedada dll.

Dilahirkan di Kg. Sireh, Kota Bharu pada 20 Muharram 1315 bersamaan 20 Jun 1897 , bapanya Hj. Ahmad Mohd Zain yang berasal dari Kg. Chepa, Kedai Lalat pernah berkhidmat sebagai Imam Tua di Masjid Langgar , Kota Bharu (berkhidmat sehingga 1920).

Sesudah berguru selama 15 tahun dengan Tok Kenali, beliau belayar ke tanah suci Makkah mendalami pengajiannya . Antara lain mengikuti kuliah Tuan Mukhtar Bogor, Syeikh Said al-Yamanil, Syeikh Mohd. Ali al-Maliki dan beberapa tokoh yang lain lagi.

Sekembali ke Kelantan, beliau diminta menyertai kumpulan tenaga pengajar Halaqat Kitab di Masjid Muhammadi, Kota Bharu.Bagaimanapun , khidmatnya tidak lama kerana pada1931 , beliau memulakan kegiatan keguruannya sendiridi Bunut Payong yang diberi nama Madrasah Ahmadiah. Madrasah ini kemudian terkenal ke seluruh pelosok Semenanjung Melayu sebagai pusat pengajian pondok yang barpretasi tinggi di Kelantan.

Di Pondok Bunut Payong inilah Tuan Guru Haji Abdullah Tahir mengajar kitab hingga ke akhir hayatnya. Beliau terkenal sebagai seorang tok guru yang tekun mengajar serta mengamalkan disiplin diri yang keras lagi tegas. Kerana kegigihannya yang sedimikian maka tidak peliklah jika Pondok Bunut Payong berjaya melahirkan ramai murid berilmu tinggi seperti Hj. Husian Rahimi , Hj. Nik Man Sungai Budor ,Hj. Abdul Aziz Pasir Tumboh, Hj. Ismail Padang Lepai , Hj. Abdullah Kok Lanas, Hj. Omar Bemban, Hj. Abdul Rahman Slow Machang, Hj. Wook Lubok Chekok, Hj. Noor Teliar, Hj. Sulaiman Siram, Hj. Daud Bukit Bunga, Hj. Yaakub Kelong, Hj. Ghazali Pulai Chondong, HJ. Zakaria Selising, Hj. Osman Perlis, Hj. Ahmad Kodiong, Hj. Yahya Joned Gurun , Hj. Ibrahim Bongek , Hj. Abdul Wahid Sungai Udang ,Hj. Husain Umbai , Hj. Ahmad Relai , Hj. Hasanuddin Berhala Gentang , Hj. Ismail Phuket , Hj. Ghazali Mundok.

Kerana ketokohannya juga beliau di lantik menggotai Jemaah Ulama Majlis Agama Islam Kelantanbeberapa pengawal (seawal 1932). Kematian fuqaha inipada pukul 7.20 pagi Selasa 4 Rabiulawal 1381 bersamaan 15 Ogos 1961 menyebabkan negeri Kelantan kehilangan seorang tokoh ilmuan yang menerangi budaya ilmu dan dakwah ialaminya.


Haji Awang Lambor
(Haji Abdullah Haji Omar)

Salah seorang guru pondok yang paling berpengaruh di Jajahan Tumpat pada pertengahan abad ke-20 Masihi. Seangkatan dengan Haji Mohd Saleh Pedada, Haji Yaakub Kelong, Haji Daud Getting dan Haji Pak Man Berangan.

Nama sebenar tokoh ulama yang dilahirkan di Kg. Padang Merbau, Lambor, Wakaf Bharu, sekitar 1900 ini ialah Haji Abdullah bin Haji Omar.

Bapanya Haji Omar bin Haji Abdul Rahman-lepasan pondok di Patani-ialah seorang Khatib di surau mukim Jal Kecik, juga adik kepada Haji Yusuf bin Haji Abdul Rahman, Imam Tua mukim Meranti di Jajahan Pasir Mas. Datuknya Haji abdul Rahman yang berasal dari Kota Bharu Reman, adalah iman perintis di surau Mukim Jal Kecik. Beliau sendiri bersepupu dengan Hajjah Zainab bt Haji Yusoff yang kemudiannya menjadi isteri kepada Tuan Guru Haji Mohd Zain Meranti, guru awalnya. Seorang sepupunya lagi ialah Haji Ahmad bin haji Yusoff , Imam Mukim meranti yang meninggal dunia pada 21 Ogos 1961. Juga bertalian dua pupu dengan Tuan Guru haji Abdullah bin Haji Ali, Kg. Jalah , Bunut Susu (meninggal 2 Ogos 1931).

Manakala Pak Chu Haji Amat Saman bin Haji Abu, guru Al-Quran ternama di kawasan Lambor/ Kubang Batang sebelum bah Air Merah (1926) itu pula ialah abang iparnya. Kerana latarbelakang keluarga yang sedemikian maka tidak hairanlah jika beliau sudah mula terdedah kepada pengajian asas agama sejak kecil lagi.

Selepas menuntut beberapa ketika dengan Tok Kenali dan Tok Selehong, Beliau pergi menamat di Kota Makkah selama 9 tahun lagi. Barisan gurunya termasuk Syeikh Omar Hamdan, Tuan Mukhtar Bogor, Tok Senggoro, Tok Shafie Kedah, Pak Chik Wan Daud Patani, Haji Sulong Patani, Pak Da Ali Patani dan Syeikh Muhammad bin Syeikh Nik Dir Patani.

Pada 1934, pulang ke Kelantan lalu mendirikan Pondok Lambor yang telah melahirkan tokoh-tokoh seperti Haji Mat Nor Rushdi Haji Awang Gagah (pengasas Pondok Tasat di Legor, Thailand), Haji Wan Mat Wan Saleh (pendiri Pondok Paya Ular di Bunut Susu), Haji Mohd Nor Haji Abdullah (guru Pondok Teliar), Pak Su Che Wil Haji Abdul Rahman (Imam Tua mukim Delima), Pak Su Loman (Imam Bunut Susu), Haji Yaakub Awang, Kg Jelutong, Gunong, Bachok dan Haji Che Wil Abdul Latif, Kg Meranti Besar.

Tuan Guru Haji Awang Lambor berpulang ke rahmatullah pada pukul 3 petang Sabtu 27 Zulkaedah 1382 bertepatan 20 April 1963 dan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Pondok Lambor, Wakaf Bharu.


Haji Saad Kankong
(Haji As'ad Bin Haji Daud)

Imam waktu Perintis di Masjid Besar Kota Bharu. Guru Kitab arab paling muda di Halaqat kitab Masjid Muhammadi. Rakan setugas haji Yaakub Legor dan Haji Yaakub Lorong Gajah Mati.

Nama penuhnya ialah Haji As'ad bin Haji Daud berasal dari Kampung Kangkong, Pasir Mas, Kelantan.

Beliau tidak jemu-jemu belajar dan mengajar, semenjak muda sampai beliau tua. Guru guru utamanya termasuk Tok Kenali, Haji Ahmad Hafiz, Mufti Haji Wan Musa dan anaknya, Haji Nik Abdullah. Juga disebut-sebut pernah menuntut di Makkah selama tujuh tahun.

Apabila pentadbiran Majlis Agama Islam Kelantan. (MAIK) memperkenalkan jawatan Imam Sembahyang Waktu di Masjid Besar Kota Bharu (sekarang Masjid Muhammadi) beliau terpilih sebagai penyandang pertamanya berkhidmat mulai 19 Jun 1927 hingga 31 Disember 1930 bergaji RM 15 sebulan.

Sepanjang dasarwarsa 1930-an, beliau bertugas sepenuh masa sebagai guru kita Arab di masjid Muhammadi (nama rasmi Masjid Besar Kota Bharu) bergaji RM30 sebulan dan meningkat ke RM 40 apabila bertukar ke Jami'merbau al-ismail (sejak awal 1941) Haji Saad menggalakkan murid muridnya supaya membaca akhbar dan majalah bagi menambah ilmu pengetahuan . Antara murid murid kenamaanya termasuk Dato' Haji Ismail ( Mufti Kerajaan Kelantan ) , Haji Abdul Rahman Lubok Tapah, Haji Nik Man Sungai Budor, Haji Awang Beta, Haji Yusuf Tasik Berangan, Haji Nik Daud Tanah Merah, Haji Osman Padang Siam, Haji Ibrahim Apa-Apa , Haji Ismail Kampung Talak, Haji Che Mat Padang Upeh, Haji Yaakub Wakaf Baharu , Haji Abdullah Kampung Laut, Haji Abdullah Aur Cina, Haji Abdullah Gemuk (Hutan Pasir), haji Mohd Amin Tok Bachok ( Qadhi ), haji Mstafa Idris ( Psesara Timbalan Qadhi Besar Kelantan ) , Ustaz Haji Wan Ahmad kampung Menuang, Haji Yaakub Kg. Sireh ( Pegawai Agama MAIK ), Haji Abdul Syukur Kubang Gendang ( Kemudian menjadi menantunya) , Haji Abdul Wahid Sungai Udang ( Melaka ), Haji Husein Hafiz Umbai ( Melaka ), Ahmad Zaini Haji Tahir Asahan ( Sumatera ) dan Haji Shuaib Ahmad Pulau Kerengga , Marang ( Terengganu ).

Sebagai mana rakan rakan seperjuangannya beliau turut dilantik menjadi ahli (mesyuarat ) Majlis Agama Islam Kelantan ( 1940 ) . Tuan Guru Haji Saad Kangkong ditakdirkan meninggal dunia secara mengejut dirumahnya sekitar jam 11 pagi 22 Jamadil Akhir 1362 bersamaan 12 Jun 1943. Bakat beliau dalam kegiatan dakwah kini diwarisi cucunya Dr. Abdul Hayie Abdul Shukor ( Pensyarah Akedemi Pengajian Islam Universiti Malaya. )


Haji Yaakub Lorong Gajah Mati
(Haji Yaakub Bin Haji Ahmad)

Salah seorang guru gama paling terkemuka diKota Bharu pada suku kedua abad ke 20 masihi. Murid kanan Tok Kenali yang sebarisan dengan Haji Saad Kangkong, Haji Ali Pulau Pisang , Haji Abdullah Tahir Bunut Payong, Haji Mat Jebeng, Haji Ahmad Batu Tiga Repek dll.

Nama lengkap tokoh ulamak yang berkediaman di Lorong Gajah Mati , Kota Bharu ini ialah Haji Yaakub bin Haji Ahmad.

Kerjaya awalnya bermula sebagai kerani di Mahkamah Syariah Kota Bharu dan pernah ditugaskan mengambil peringatan mesyuarat Jemaah Ulama Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK). Mulai 1 April 1992, dilantik sebagai guru di Madrasah Muhammadiah ( Sekolah Melayu Majlis ) dengan gaji permulaan RM20 sebulan. Selepas 15 tahun ( mulai ( mulai1 Julai 1938), bertukar menjadi guru kitab di Majlis Muhammadi ( nama rasmi Masjid Besar Kota Bharu) yang berperanan sebagai pusat pengajian pondok terpenting di Kelantan ketika itu. Gajinya meningkat kepada RM 28 sebulan . Seterusnya mulai 1 Januari 1940 bertukar ke Jami' Merbau al-Ismaili ( nama awal Maahad Muhammadi ) aabila pengajian kitab di Masjid Muhammadi berpindah kesitu. Gaji bulanannya ( sejak awal 1940 ) ialah RM34 dan beliau kekal berkhidmat disitu sehingga 1945.

Antara murid-murid harapannya tersenarailah nama nama seperti Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz ( Menteri Besar Kelantan sekarang ), Dato' Haji Ismail Yusoff ( bekas mufti kerajaan Kelantan), Tuan Guru Engku Haji Syed Hassan Lemal, Tuan Guru Haji Awang Nuh Beris Kubur Besar, Ustaz Wan Muhd Saghir Kg. Baru , Pasir Pekan , Tuan Guru Haji Abdul Wahid Subgai Udang (Melaka) dan Tuan Guru Haji Ahmad Osman, Hutan Palas , Bukit Keplu , Kodiang ( Kedah ). Kewibawaan dan pengalaman luasnya sedemikian melayakkan beliau dilantik mengganggitai jemaah ulamak MAIK ( seawal 1932 ) beberapa penggal. Pada mulanya beliau termasuk pengikut Sidi Muhammad Al-Azhari (pengembang tarekat Ahmadiyah dinegeri Kelantan) tetapi kemudian mengubah sikap iaitu setelah beliau berdamping dengan Maulana Tok Khurasan, guru perintis ilmu hadis di Kelantan.

Tuan Guru Haji Yaakub meninggal dunia di Kota Bharu pada waktu fajar hari Sabtu 6 Jamadil awal 1376 bersamaan 8 Disember 1956 dengan meninggalkan antara lain tiga orang putera yang dikenali ramai :- Dato Haji Hussin ( ahli perniagaan ) - pewakaf Masjid Al-Muttaqin di Lundang dan Masjid al-Ihsan di Dusun Muda , Kota Bharu. Haji Hassan ( Pengasas Pustaka Aman Press, Kota Bharu dan pewakaf Sekolah Islam Aman Kota Bharu ) Ustaz Yusoff Zaky @ Dato' Sri Setia Panglima Di Raja ( pengarang terkemuka pengasas Pustaka Dian Kota Bharu dan Perterjemah Tafsir fi Zilal al- Quran.)


Haji Ismail Pontianak
(Haji Ismail Bin Haji Abdul Majid)

Tokoh ulama perantau. 'Khatib Masjid Muhammadi dekad 1940-an yang paling popular.Lahir sezaman dengan Mufti Haji Idris, Dato Perdana Haji Nik Mahmud, Tok Seridik dan Syeikh Osman Jalaluddin al-Kalantani.

Nama penuhnya ialah Haji Ismail bin Haji Abdul Majid, tetapi lebih dikenali dengan panggilan Haji Ismail Pontianak kerana lamanya beliau berkelana dan bermastautin di Pontianak (Kalimantan Barat), bahkan pernah dilantik menjadi Mufti Kerajaan Pontianak - berkhidmat selama suku abad (1910 - 1935).

Meskipun demikian, Haji Ismail akhirnya kembali menetap di Kelantan.Kerjaya awal tokoh lepasan Makkah ini dalam Perkhidmatan Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) BERMULA PADA 1Januari 1940 apabila beliau dilantik menjadi guru kitab di Jami' Merbau al-Ismaili dengan gaji permulaan $47.50 sebulan.Selanjutnya, beliau dipilih menganggotai Jemaah Ulama MAIK (10 April 1940 hingga 8 Februari 1947).Selain daripada itu, dilantik sebagai Penterjemah Arab (semenjak 1 Julai 1941).

Zaman gemilang perkhidmatannya bermula pada 1 Mei 1943 apabila beliau dilantik menjadi Khatib di Masjid Muhammadi, Kota Bharu.Berbeza dengan tok-tok khatib sebelumnya yang masih terikat dengan nota atau teks Arab sepenuhnya, Haji Ismail memperkenalkan khutbahnya secara spontan, dalam bahasa ibunda pula, terbukti sangat berkesan.Walaupun khutbahnya agak panjang, tetapi ahli jemaah tidak bosan.Ini kerana beliau bijak menyusun kata, pandai menyelit ungkapan bahasa "segar" bersesuaian dengan suasana yang mampu membuat sidang hadirin tidak jemu atau mengantuk.Beliau bukan sahaja popular di kalangan ahli jemaah dan anak-anak muridnya, malahan sangat disenangi oleh Sultan Ibrahim sehinggakan dilantik menjadi guru agama merangkap Imam di Istana baginda.

Khatib panutan ini meninggal di rumahnya, Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu pada tengah malam Isnin 18 Muharram 1370 bersamaan 29 Oktober 1950 dan dikebumikan di Kg. Labok, Machang - kampung asalnya.

Satu-satu pusaka penulisan beliau yang diketahui sempat dicetak edar ialah Kitab Pedoman Kemuliaan Manusia (cetakan pertama 1938), setebal 320 muka iaitu sebuah karya "bunga rampai".


Tok Selehong
(Haji Abdul Rahman Bin Haji Osman)

Tokoh guru pondok yang paling terkemuka di Jajahan Tumpat selepas zaman Haji Abdul Malek Sungai Pinang. Seangkatan dengan Tok Kenali, Tok Padang Jelapang, Tok Bachok, Tok Seridik dan Tok Kemuning.

Nama sebenarnya ialah Haji Abdul Rahman bin Haji Osman. Kadang-kadang dipanggil juga dengan nama Haji Abdul Rahman Syair atau Tok Syair kerana kepandaiannya mengarang syair.

Seorang daripada guru awalnya tentulah Haji Abdul Malek Sungai Pinang yang berdekatan dengan kampungnya. Kamudian menyambung belajar di pondok Cha-ok, Petani berguru dengan Tok Cha-ok @ Haji Abdullah bin Mohd Akib. Akhir sekali pergi mendalami pengajian di kota Makkah - berguru dengan Pak Chik Wan Daud Patani, Tuan Mukhtar Bogor, Tok Shafie Kedah dan ramai lagi.

Selepas 18 tahun bermukim di tanah suci Makkah, pulang ke tanah air (1921) lalu mengasas pusat pengajian pondok sendiri di pinggir sungai Selehong. Di pondok inilah beliau mengajar dan mengembangkan pondoknya yang sangat dikenali ramai pada zaman itu. Bidang ilmu yang sangat ditumpukannya ialah ihsannuddin atau tasawuf dengan Syarh Hikam Ibn Ata'Allah sebagi teks utama. Tok Seleong masyhur sebagai ahli sufi yang zahid. Bagi tujuan supaya hatinya tidak tertambat kepada dunia, beliau menggali sebuah lubung khas dalam kawasan tanah perkuburan Islam berhampiran pondok Selehong yang dijadikan semacam kamar khusus tempat belau beribadat dan bersuluk.

Hobi tok guru yang pandai bersilat ini pun agak aneh. Beliau bukan sahaja sering keluar memukat ikan dan berburu rusa, malahan meminati haiwan yang cantik-cantik seperti kuda, biri-biri jantan, ayan jantan laklung persis orang pelihara ayam serama zaman kini. Bapa mertua kepada Tuan-tuan Guru Haji Ahmad Batu Tiga Repek dan Haji Awang. Beliau kembali ke rahmatullah pada jam 8.30 malam Khamis 18 Zulkaedah 1353 bersamaan 20 Favruaru 1935 dan dikebumikan di Kubur Selehong, Tumpat. Kegiatan dakwah Islamiahnya diteruskan oleh murid-muridnya hingga kehari ini.

Antara yang mashur termasuklah Pak Cu Che Abbas Kelong, Haji Yaakub Kelong, Haji Pak Man Berangan, Haji Che Mamat Kok Keli, Haji Awang Lambor, Haji Yaakub Wakaf Bharu, Haji Abdul Rahman Dalam Pator, Haji Abdul Rahman Tendong, Haji Abdul Rahman Pohon Tanjong, Hj. Abdullah Tal Tujoh, Hj Che Mat Padang Upeh, Hj. Abdul Aziz Kg. Tujoh, Hj. Mat Bola Geting, Hj. Saleh Pedada Bunohan, Pak Su Wil Kg. Dangar, Hj. Abdul Kadir Gaal, Yb Hj. Muhammad Batu Hitam dan Hj. Wan Abdul Latif Jerteh (Terengganu).


Haji Daud Bukit Abal
(Haji Daud Samsuddin Bin Haji Omar al-Libadi)

Syeikh tarekat Ahmadiyah terpenting di rantau ini selepas generasi Mufti Haji Wan Musa/Sidi Muhammad al-Azhari/Syeikh Mohd Said Linggi. Adik kandung Tuan Guru Haji Mat Limbat/Gong Kemudu.

Nama penuh ahli sufi ini ialah Haji Daud Shamsuddin bin Haji Omar al-Libadi. Lahir di Kg. Kerasak, Limbat, Kota Bharu sekitar 1903. Ibunya, Wan Halimah bt. Hj. Ismail ialah adik kepada Tuan Guru Haji Wan Ahmad bin Haji Ismail (lebih terkenal dengan panggilan Haji Awang Limbat). Manakala bapanya, Haji Omar bin Haji Taib berasal dari Kg. Mentera, Bukit Marak.

Antara guru-guru awalnya, Haji Awang Limbat,Haji Sulaiman Kubang Kachang,Tok Kenali, Tok Seridik, Haji Omar Sungai Keladi, Haji Nik Abdullah Khatib,Yaakub Legordan Tok Khurasan.

Di kota Makkah pula, antara lain beliau mendalami pengajiannya dengan SyiekOmar Hamdan, Syiek Mohd . Ali al-Maliki , Syeikh Hasan al-Masyat, Syeikh Hasan al-Yamani, Syeikh Muhammad al-Azhari Syeikh Mohd. Shafie kedah(tok Shafie). Kedua-dua penama akhir inilah yang banyak mencurahkan amalan terekat Ahmadiyah (termasuk ilmu Ihsanudin) kepadanya.

Peringkat awalnya kurang mendapat sambutan- mungkin kerana namanya belum terserlah. Hanya selepas 1968 barulah majlis ilmunya mendapat perhatian ramai. Kupasan ilmu usuludin, furu'uddin (fiqh 4 mazhab) dan ihsanuddin yang menjurus kepada pengamalan zikir terekat kemudiannya terbukti sangat popular. Untuk kemudahan murid-muridnya beliau mengulang cetak karyanya sendiri, iaitu Risalat al-Aqaid wa al-Fawaid (cetakan pertama 1965), dan pada awal 1970-an diedarkan pula stensilan Risalat al-Tasawuf yang sempat disusun setakat 8 siri sahaja kerana masalah kesihatannya.

Tuan Guru Haji Daud meninggal dunia di Bukit Abal ketika pondoknya sedang berkembang maju, iaitu pada pukul 2 petang Ahad 1 Safar 1396 bersamaan 1 Februari 1976.

Warisan ilmunya kini desebarkan pula oleh tokoh-tokoh seperti tuan Guru haji Ghazali Tunjong, Pak Da Awang Kampung Pek, Ustaz Mustafa Muhammad al-Ahmadi (pengarang buku Mengenal Diri dan Wali Allah yang sangat popular itu), Ustaz Wan Hasan Bukit Tanah (ahli Jemaah Ulama MAIK), Drs Abdul Rahman haji Ahmad (Timbalan Ketua Pengelola Dakwah Halaqat Negeri Kelantan) dan Prof Dr. hamdan Hassan (Universiti Brunei Darussalam)


Mufti Haji Wan Musa
(Haji Wan Musa Bin Haji Abdul Samad)

Ahli tasawuf berpendirian tegas.Bergiat berzaman dengan Tok Selehong,Haji. Che Leh Kg Laut,Tengku Mahmud [Syeikhul Islam Selangor].Putera kedua TuanTabal dan adik kandung Mufti Haji Wan Muhammad,juga abang kepada Haji Nik Abdullah Khatib.

Nama penuhnya ialah Haji Wan Musa bin Haji Abdul Samad.Bapanya,Haji Abdul Samad bin Mohd Saleh al-Kalatani[lebih masyur dengan gelaran Tuan Tabal] ialah penyebar printis tarekat Ahmadiyah di rantau ini,juga tergolong ulama pengarang yang banyak menulis kitab jawi -terpentingnya Minhat al-Qarib [1883].

Haji Wan Musa adalah seorang rakan seperguruan Tok Kenali ,terkenal denga fikiran-fikiran yang berani tetapi kontroversi. Namun, beliau terpilih dan ditawarkan jawatan Mufti Kerajaan Kelantan selepas penguduran Mufti Haji Wan Ishak pada awal 1909.

Sikapnya yang tegas serta pandangan-pandangan nya yang cenderong kepada reformasi telah menyerat beliau ke kancah pertelagahan pendapat dengan tokoh-tokoh "Kaum Tua" seperti Haji Omar Sungai Keladi ,Haji Ibrahim Tok Raja ,Haji Ismail Kemuning dan Haji Ahmad Abdul Mannan. Di luar Kelantan pula, beliau pernah berpolemik dengan Tengku Mahmud Zuhdi al-Fatani -penulis Tazkiyat al-Anzar (1920) yang menghujah balas pendapat Haji Wan Musa. Antara persoalan kontroversi yang berbangkit sehubungan dengan pendapat beliau ialah isu membina masjid dengan harta zakat fitrah, hal muqaranah sembahyang, talqin, kain telekung sembahyang, telfiq mazhab, pemindahan harta wakaf/pusaka dan perbahasan jilatan anjing. Keyakinannya kepada pendapat-pendapat yang pernah diluahkannya serta partelingkahannya yang lama dengan tokoh-tokoh "Kaum Tua" menyebabkan beliau melepaskan jawatan Mufti pada pertengahan 1916.

Sebagai tokoh berwibawa, halaqat pengajian disuraunya diJalan Merbau,Kota Bharu berjaya melahirkan ramai pendakwah pelapis yang mampu mengajar baik di sekolah pondok mahupun di sekolah moden. Mereka termasuk Hj. Saad Kangkong Pak Su Wan Adam Kg. Laut,Hj. Mohd Zain Meranti,Hj. Nik Mat Alim Pulau Melaka, Hj. Abdul Wahid Melaka, Hj. Ahmad Perak dan Hj. Ayyub Kemboja.Putera-putera beliau sendiri pun tergolong alim ulama yang disegani.Antara tokoh-tokoh yang dimaksudkan ialah Hj.Nik Abdullah, Hj. Nik Mat Nazir ,Hj. Nik Mud , Hj. Nik Leh dan Hj. Nik Mat Din.Pusaka lainnya ialah dua buah risalah terjemahan yang selesai disusun seawal 1906 lagi. Mufti Haji Wan Musa kembali ke alam baka pada 3.00 petang Sabtu 24 Zulkaedah 1357 bertepatan 14 Januari 1939 dan dikebumikan di tanah perkuburan Kg. Banggol, Jalan PCB, Kota Bharu .


Haji Seman Sering
(Haji Osman Bin Muhammad)

Salah seorang guru pondok dan ulamak pengarang tersohor di Semenanjung Melayu pada suku abad ke-20 Masihi. Seangkatan dengan Tok Seridik, Haji Ismail Pontianak , Haji Omar Banggol Kulim , Dato' Perdana, Haji Mat Jebeng. Beliau bukan sahaja terkenal di Kelantan dan Pulau Pinang, tetapi juga terbilang di Makkah.

Nama penuh tokoh ulamak kelahiran Kg. Panjang, daerah Sering di sempadan jajahan Kota Bharu / Bachok pada penghujung tahun 129 H/1880 M ini ialah Haji Osman bin Muhammad. Lantaran itu pada peringkat awalnya beliau lebih dikenali dengan panggilan Haji Seman Sering.

Beliau termasuk dalam kumpulan murid kesayangan Tok Kenali. Juga pernah berguru dengan Haji Jamaluddin Perupok dan Haji Abdul Malek Sungai Pinang. Di makkah pula , beliau sering mendampingi Tuan Mukhtar Bogor ( Syeikh Mohd mukhtar bin Atarid ) yang ternama itu.

Namanya mula timbul selepas kejayaan beliau mendirikan Madrasah Manabi al- Ulum (1932) di Penanti, bukit Mertajam. Madrasah ini kemudiannya muncul sebagai pusat pengajian pondok yang paling maju di Seberang Perai, khususnya pada dasawarsa 1930-an dan 1940-an.

Sebagai pendidik yang dedikasi, beliau banyak menghasilkan karya-karya sendiri dan terjemahan. Syeikh Usman bukan sahaja berhati-hati dalam menghasilkan sesuatu karangan tetapi juga selalu memilih topik yang berkait rapat dengan persoalan yang dihadapi oleh masyarakat . Kitab Durrat al Nafi'ah ( Alamat Kiamat ) karangannya meletakkan beliau sebagai sasterawan yang berpandangan jauh kerana ia dianggap buku berbahasa Melayu paling terperinci membicarakan perihal tanda tanda dunia hampir kiamat.

Disamping itu, Syeikh Osman kerap berulang alik ke Makkah dan diberi kepercayaan mengajar di Masjidil Haram . Sebab itu muridnya ramai. Mereka termasuk Haji Abdul Rahman Sungai Durian, Haji Abdul Rahman Lubok Tapah, Haji Abdullah Lati, Haji Abdullah Kg. Laut, Haji Hassan Ketereh, Haji Abu Bakar Bukit Tiu, Haji Mohd Ibrahim Akibi Pulau Pinang, Haji Ismail Merbok, Haji Hussein Umbai, Haji abdul Ghani Kubang Bembandan diantara masih ada lagi ialah Ustaz Abdul kadir Kamaluddin ( lahir 1921 ) , Ketapang Tengah, pekan, Pahang.

Tokoh yang amat mementingkan istiqamah dan disiplin diri ini ditakdirkan meninggal dunia di tanah suci di makkah waktu fajar pada hari Jumaat 30 Zulhijjah 1371 bersamaan 19 September 1952.


hasil tulisan: Ismail Che Daud (SUMBER)

NUZUL AL-QURAN

Friday, August 12, 2011

Pada tarikh 17 Ogos 2011 atau bersamaan 17 Ramadhan merupakan hari cuti kepada negeri Selangor,Kelantan,Perak,Terengganu,Pahang,Pulau Pinang dan Perlis (jika salah fakta sila betulkan) bersempena dengan NUZUL AL-QURAN. Pada tahun ini Nuzul Al-Quran jatuh pada hari Rabu.



Apakah itu Nuzul Al-Quran???

Nuzul Al-Quran adalah hari yang penting dan bersejarah bagi umat Islam kerana pada malam Jumaat, 17 Ramadhan inilah dikatakan Al-Quran diturunkan buat pertama kali ketika Nabi Muhammad S.A.W sedang bertahannus (berkhalwat/menyendiri) di Gua Hira'. setelah peristiwa itu, ayat-ayat Al-Quran diturunkan secara berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagai mana kitab Al-Quran yang ada pada hari ini.

Gua Hira' merupakan tempat dimana cahaya wahyu Al-Quran yang pertama dalam sejarah Islam.


Perkataan "Nuzul" bermaksud turun atau berpindah dari atas ke bawah. Al-Quran merupakan mukjizat terbesar yang diberikan kepada Nabi Muhammad dan ia juga memberi makna terbesar kepada umat Islam terutama kepada mereka yang mendalami kitab ini.

"Al-Quran" bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran.
Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:

"Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan)" (Al-An’am:38)


Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)


Apabila disebutkan bahawa tidak ada perkara yang tidak terdapat di dalam al-Quran itu maka ianya memberikan makna bahawa segala ilmu pengetahuan yang merangkumi fardu ‘ain dan fardu kifayah dalam segenap aspek kehidupan merangkumi ekonomi, sosial, perundangan, pendidikan, sains dan teknologi dan lain-lain, segalanya terdapat dalam al-Quran. Tafsiran, kupasan analisa dan penyelidikan membolehkan umat Islam maju mendahului umat-umat lain di dunia ini.

Manakala penurunan al-Quran pula didahului dengan suatu kalimah ‘iqra’’ iaitu ‘baca’ di mana membaca adalah kunci kepada penerokaan ilmu. Selepas itu pula Allah mengiringi dengan ayat yang bermaksud;

"Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Keadaan ini menguatkan lagi bahawa pembacaan dan penulisan itu menjadi antara perkara yang paling penting dalam penguasaan ilmu pengetahuan. Di mana sebagaimana diketahui umum melalui satu ungkapan bahawa:

“Ilmu pengetahuan dan teknologi itu adalah kuasa”

SUMBER: JAKIM

Murtad vs Ilmu

Thursday, August 11, 2011

Baru-baru ini gempar dengan isu Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam selangor (JAIS) menyerbu gereja Methodist Damansara Utama di petaling Jaya. Dalam serbuan berkenaan 12 orang muslim didapati menghadiri majlis yang diselitkan dengan perkataan Al-Quran.

dipetik dari SUMBER

Majlis itu dianjurkan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang disyaki berselindung di sebalik kegiatan kebajikan dengan menawarkan wang tunai, tempat tinggal dan makan percuma kepada golongan miskin atau menghadapi masalah kewangan sebelum memesongkan akidah mereka. Sebahagian besar sasaran adalah golongan gelandangan dan ibu tunggal yang tidak berpendapatan tetap serta dibebani masalah kewangan. Pendedahan itu dibuat beberapa individu yang pernah menyertai program sama dan seorang daripadanya ditahan dalam serbuan itu.

Dalam akhbar tempatan turut didedahkan seorang ibu tunggal yang menjadi mangsa pujukan gereja akibat daripada kesempitan hidup yang dialami oleh mereka.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
petikan akhbar
"PUJUKAN GEREJA"
NUR mendakwa kerap dihubungi gereja untuk diberikan bantuan

SEREMBAN: Seorang lagi mangsa mendedahkan bagaimana dia dipujuk secara berterusan untuk mendekati gereja walaupun selepas membuat keputusan untuk tidak lagi menerima bantuan kewangan yang dihulurkan gereja terbabit di Rahang, dekat sini sejak Disember lalu. Wanita yang ingin dikenali sebagai Nur, 40, berkata pada mulanya dia sanggup menerima bantuan yang dihulurkan gereja terbabit bagi memastikan empat anak perempuannya berusia lima hingga 12 tahun meneruskan kehidupan, selepas gagal mendapat bantuan berterusan daripada Baitulmal.
Katanya, pada mulanya dia berat hati tetapi selepas memikirkan nasib anak-anak yang masih bersekolah, dia menerima bantuan dihulurkan dalam bentuk makanan keperluan harian setiap bulan sejak April tahun lalu.

“Setiap bulan pihak gereja itu akan telefon dua hingga tiga kali untuk bertanyakan khabar. Mereka juga tidak lupa bertanyakan masalah dihadapi. “Mereka turut menawarkan supaya saya dan anak-anak tinggal di asrama yang disediakan di pusat ibadah itu dan sanggup menanggung segala keperluan kami anak beranak termasuk keperluan persekolahan tapi saya menolak. “Bagaimanapun, sejak Januari lalu, saya turut menolak semua bantuan yang diberikan setiap bulan memandangkan jiran sudah memandang serong,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Ampangan, di sini, semalam. Nur berkata, sejak berhenti kerja sebagai pembantu akaun pada 2008 akibat masalah kesihatan, antaranya asma yang teruk, darah tinggi dan kencing manis, dia masih perlu mencari rezeki bagi membesarkan anak-anak memandangkan suami lalai memberi nafkah. Katanya, selain meminta ihsan saudara mara, dia turut menjalankan beberapa pekerjaan seperti membantu rakan menjual makanan kesihatan, makanan segera dan juga buku sekolah tadika. “Namun sejak pengsan beberapa kali bulan lalu ketika menghantar buku ke sekolah tadika, saya tidak lagi bekerja. Saya cuba mendapatkan bantuan Baitulmal sekali lagi namun mereka memberi pelbagai alasan, antaranya saya pernah mendapat bantuan sebelum ini. “Saya mengaku memang pernah dapat bantuan sebelum ini tetapi sekali saja. Kini saya sedang memikirkan sama ada mahu menerima sekali lagi tawaran daripada pusat ibadah itu atau tidak memandangkan mereka kerap telefon bertanyakan khabar dan menawarkan apa saja bantuan yang diperlukan,” katanya.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya amat tertarik dengan satu artikel yang berbunyi "Banyak usaha pujuk umat Islam murtad" dimana Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata bukan sahaja ramai umat Islam memeluk kristian tetapi juga agama Hindu terutama seperti saudara baru (India Muslim). Pernah suatu ketika beliau mendedahkan tentang jumlah umat Islam yang murtad tetapi ia tidak diendahkan.


“Apabila saya dedahkan laporan Persatuan Paderi Malaysia yang mengisytiharkan lebih 230,000 umat Islam memeluk Kristian pada 2008, tiada tindakan diambil, malah kata saya itu didustakan." -Mufti Perak-



Pada pandanga saya, isu ini mungkin telah lama bertapak di negara kita tetapi tidak disedari atau tidak diendahkan, tektik yang lick ini kemungkinan besar telah lama disasarkan kepada mereka yang goyang pegangan agama, golongan pengemis, remaja-remaja liar dan orang-orang yang bermasalah kewangan. Siapakah golongan yang bermasalah kewangan?? mungkin orang-orang miskin, penduduk luar bandar, ibu tunggal, anak-anak yatim dan tidak mustahil pelajar-pelajar di IPT.

Pihak musuh Islam secara halus akan mengenal pasti mereka dan mendekati mereka yang bermasalah, memberi khidmat nasihat, memberi bantuan makanan dan tempat tinggal dan mungkin juga ada yang memberi kemudahan pengangkutan. Modus operandi mereka adalah sama disetiap tempat, tidak kira di bandar-bandar atau di desa kerana orang yang bermasalah ada di setiap pelosok tempat.


Umat Islam tidak akan sesat selagi mereka berpegang teguh pada Al-Quran dan sunnah.


Ayuh kita sama-sama memerhati dan mendedahkan kepada umum mengenai isu murtad ini kerana jika ia tidak dibendung, maka lebih ramai umat Islam mungkin akan di murtadkan. Dalam bebrapa hari lalu saya dimaklumkan oleh seorang rakan mengenai taktik yang digunakan oleh pihak kafir untuk menyesatkan umat Islam iaitu melalui laman blog...

Apa yang dimaksudkan oleh rakan saya adalah kesilapan menaip url mungkin akan membawa kita ke page yang lain..
Sebagai contoh : apabila anda mengakses sesuatu blog seperti greenrod.blogspot.com anda akan menjumpai page yang asal.

Tetapi jika anda tertinggal untuk menaip huruf "S" pada perkataan blogspot, anda akan tersesat ke sebuah web yang lain.
Contohnya anda menaip, greenrod.blogpot.com dimana huruf "S" ditinggalkan akan akan menjumpai web "Mega site of Bibble studies and information".
Ini terbukti benar, jika anda menaip "aaaa.blogpot.com" atau "bbbbb.blogpot.com" pasti anda akan menjumpai page yang sama.

Cuba bayangkan jika anak-anak yang sering menggunakan internet tersasar ke page ini, mungkin ia boleh mengelirukan dan memesongkan akidah anak-anak apabila mereka membaca artikel berkenaan.

ISLAM will dominate the world!!!


Mari kita sama-sama membantu umat-umat Islam yang tidak berpengetahuan, yang hidup susah, yang tiada pembelaan dengan bersedekah dan memberi maklumat-maklumat berguna mengenai cabaran global yang cuba mengugat umat Islam. Sesungguhnya pintu taubat masih terbuka (sehingga hari kiamat) kepada mereka yang ingin bertaubat atas segala dosa yang dilakukan.

Tanggung jawab untuk mengukuhkan institusi agama Islam tidak hanya bergantung kepada pihak kerajaan, majlis agama Islam, NGO, Persatuan-persatuan semata-mata tetapi menjadi tanggungjawab setiap orang Islam. Dalam institusi keluarga itu sendiri, bapa yang memikul tanggung jawab sebagai ketua keluarga harus menjalankan peranan untuk mendidik, menasihati dan mengukuhkan ilmu agama dalam diri isteri dan anak-anak.


"Sampaikanlah ilmu walaupun satu ayat"

kerana dengan ilmu seseorang itu akan berjaya samaada di dunia dan diakhirat. tanpa ilmu manusia akan jahil dan apabila kejahilan bertambah maka amat mudahlah untuk musuh Islam menyesatkan dan merosakkan jiwa kita.

"Jika kita mahukan kejayaan di dunia kita perlu berILMU, jika kita mahukan kejayaan di akhirat kita perlu berILMU, jika kita mahukan kejayaan di dunia dan akhirat maka kita perlu berILMU"

Sejauh manakah kita berusaha untuk mencari ilmu dan menyebarkan ilmu? Islam menuntut umatnya agar berusaha untuk mencari ilmu sejak kecil lagi kerana ilmu dapat membantu manusia mengharungi hidup. Dengan adanya ilmu maka ia perlu diamalkan dan disebarkan.


Ingatlah, apabila matinya seseorang itu maka putuslah segala hubungannya kecuali doa anak yang soleh, ilmu yang dimanfaatkan dan sedekah!!! tidak rugi kita menyebarkan ilmu kerana ia boleh menjadi saham akhirat. Walapun kita telah lama meninggal dunia, tetapi ganjaran akan terus diperolehi apabila ilmu yang kita sebarkan diamalkan oleh orang lain.

Semoga dengan berbekalkan ilmu yang cukup, akal fikiran yang waras, dan pegangan agama yang kuat IMAN kita tidak akan goyang dengan cubaan untuk memurtadkan umat Islam. Ilmu adalah cahaya penyuluh hidpu manusia.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk itu adalah kelemahan dan kejahilan saya sendiri. Doakan agar saudara-saudara Islam kita akan selamat dari cubaan untuk di murtadkan...InsyaAllah...