WELCOME TO THIS PAGE!!!

Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi ilmu akan berkembang jika di gunakan..

Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah dari melaksanakan sepotong pesanan...

ASAS PENUBUHAN TANAH MELAYU

Sunday, March 28, 2010

Hari ini kedudukan kaum Melayu sering diacam oleh sesetengah pihak yang inginkan hak yang sama rata. Orang Melayu tidak harus leka dengan kerancakan pembangunan dan kemodenan semasa. Cuba bayangkan suatu hari nanti negara kita diterajui oleh kempipinan yang bukan dari kaum Melayu....
Secara automatiknya kita akan tahu bahawa jika yang memerintah bukan Melayu maka sudah tentulah bukan orang Islam..
Sewajarnya kita sebagai aset negara yang akan menentukan halatuju bangsa kita perlusedar akan ancaman dan cabaran yang sedang cuba mengikis perpaduan orang Melayu dalam diam-diam dan tersembunyi.
Perlembagaan Malaysia telah diwujudkan dalam asas pembentukan Tanah Melayu sejak zaman dahulu lagi...
Perlembagaan Persekutuan
Diperkenal pertama kali sebagai Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada hari kemerdekaan :31 Ogos 1957
Berikutnya diperkenalkan sebagai Perlembagaan Persekutuan Malaysia
pada Hari Malaysia : 16 September 1963
Tahukan anda apakah antara perkara-perkara yang menjadi asas penubuhan Tanah Melayu?
antaranya adalah PERKARA 152
Perlembagaan Malaysia memperuntukan bahasa kebangsaan di Malaysia adalahBahasa Melayu. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan, dipelajari, dan dikembangkan sekalipun dengan menggunakan dana awam.
Kewujudan Perkara 152 tidak boleh dipadam kerana Perkara 159(5) menetapkan bahawa perkenan Majlis Raja-Raja diperlukan sekiranya hendak dipinda.
detail...klik disini
PERKARA 153
Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggung jawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga kedudukan istimewa orang Melayu dan penduduk asal Malasia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikasikan bagaimana kerajaan pusat melindungi kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada kontrak sosial dan biasanya dikatakan pertahanan legal bagi ketuanan Melayu- kepercayaan Melayu bahawa mereka adalah penduduk asal Malaysia.
PERKARA 181
Kekecualian kedaulatan, dsb., Raja-raja
PERKARA 3
Agama Islam adalah agama rasmi bagi persekutuan tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas(Perkara 11). Namun, hak-ahk untuk seseorang untuk mengembangkan agama boleh dikawal dan disekat oleh undang-undang negeri atau Persekutuan bagi kes wilayah persekutuan, jika pengembangan itu dibuat dikalangan mereka yang telah menganut agama Islam - Perkara 11(4)
PERKARA 14
regard..

0 comments:

Post a Comment