WELCOME TO THIS PAGE!!!

Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi ilmu akan berkembang jika di gunakan..

Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah dari melaksanakan sepotong pesanan...

GULA adalah "racun"

Tuesday, August 16, 2011



Harga gula naik!!!!!
Walaupun harga gula naik lagi tetapi ia tetap menjadi satu keperluan harian kita. Tetapi AWAS!!! jika diambil secara tidak betul ia boleh menjadi "racun".

Minuman ringan atau minuman berkarbonat yang menjadi kegemaran ramai dihasilkan menggunakan gula frukosa yang mengandungi lebih 50% gula sukrosa atau pemanis. Penyelidik mendapati tindakan frukosa dalam badan berbeza daripada gula jenis lain kerana ia dicernakan dengan cara yang boleh menyebabkan pertambahan berat badan kerana ia tidak menghalang tindakan ghrelin, iaitu hormon rasa lapar.

Jadi frukosa ini cenderung untuk meningkatkan kita untuk makan secara berlebihan, lalu menyumbang kenaikan berat badan. Biasanya kita tidak tahu bahawa 355 mililiter sahaja minuman ringan berkarbonat mengandungi lebih kurang 10 camca teh gula!!! Bagaimana pula jika satu tin air?? berapa banyak gula yang terkandung?? huhhuhu..=)




Tambahkan keMANISan dalam senyuman!!

Gula adalah sumber karbohidrat selain nasi, bihun, pasta, roti, sayuran berubi dan buah-buahan juga kaya dengan karbohidrat. Jadi perlukah kita minum minuman yang manis kerana kita kerap makan makanan yang kaya dengan karbohidrat???

Karbohidrat bertukar kepada gula terlebih dahulu sebelum boleh digunakan sebagai tenaga. Namun kita kurang menggunakan tenaga kerana kerap menghadap laptop, bermain PS, menonton televisyen, ataupun sering tidur tanpa melakukan sebrang aktiviti.

Tahukah anda bahawa tenaga yang tidak digunakan atau berlebihan akan disimpan sebagai lemak dalam tubuh kita. Tenaga yang berlebihan dan ditambah denga gula daripada minuman berkarbonat dan minuman lain, pastinya menjadikan anda gemuk dan lama-kelamaan, menjadi OBES!!! Bukan itu sahaja, jika dibiarkan berlarutan anda akan menghidap penyakit kencing manis pula!!!

Salah satu kesan KENCING MANIS!!!!

0 comments:

Post a Comment