WELCOME TO THIS PAGE!!!

Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi ilmu akan berkembang jika di gunakan..

Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah dari melaksanakan sepotong pesanan...

SOLAT SUNAT TASBIH

Monday, August 29, 2011

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana limpah dan rahmatNya dapat lagi kita merasai nikmat Ramadhan untuk tahun ini. Ramadhan akan berlalu pergi meninggalkan kita dengan seribu hikmah dan pengertian yang harus difahami. dalam bulan yang mulia ini kita telah diseru untuk melipat gandakan amal ibadah kita kerana setiap amalan yang dilakukan dijanjikan dengna ganjaran yang berlipat kali ganda. Dalam bulan Ramadahan juga terdapat hari yang istimewa seperti peristiwa Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad di Gua Hiraq. Selain itu, malam lalatulqadar juga salah satu nikmat besar dalam bulan ramadhan. Ramadhan ternyata bulan 'bonus' bagi umat Islam yang rajin beribadat dan tekun mencari keredhaanNya...

Sahabat sekalian, sedarkah kita pada malam terakhir bulan Ramadhan iaitu pada malam Hari Raya Aidilfitri, surau-surau dan masjid-majid mengajak umat Islam untuk turut sama menunaikan solat Sunat Tasbih. Kenapa seruan ini berlaku?? Kerana solat ini mempunyai banyak kelebihan yang harus direbut oleh umat Islam.

Kelebihan Solat Sunat Tasbih ini adalah besar sekali. Rasulullah ada mengajarkan pada bapa saudaranya bahawa kelebihan solat sunat tasbih itu sangatlah besar sebagaimana dalam hadis Ibnu 'Abbas..

maksudnya:
"jika engkau berbuat yang sedemikian itu, Allah menghapuskan dosamu, baik yang terdahulu, yang sekarang, yang sudah lama, yang baru, yang tidak sengaja, yang sengaja, yang kecil, yang besar, yang tersembunyi mahupun terang-terangan"
(hadis riwayat Abu Daud)

------------------------------------------------------------------------------------

TURUT DIKONGSIKAN PANDUAN SOLAT SUNAT TASBIH

Sekiranya dilakukan sembahyang tasbih pada siang hari maka disembahyang empat rakaat dengan satu salam sementara jika di lakukan pada malam maka hendaklah disembahyangkan dua rakaat dengan satu salam kemudian dua rakat lagi satu salam.

1. Mulakan sembahyang sunat tasbih dengan niat.

Ini niat sembahyang tasbih empat rakaat أصلي سنة التسبيح اربع ركعات لله تعالي maka lintaskan didalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih empat rakaat kerana Allah تعالي

Ini niat sembahyang tasbih dua rakaat أصلي سنة التسبيح ركعتين لله تعالي maka datangkan niat dalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih dua rakaat kerana Allah تعالي.

2. Baca doa’ iftitah (الله أكبركبيرا والحمد لله كثيرا ) hinga selesai.

3. Baca al- fatihah.

4. Baca surah (ألهاكم التكاثر) hinga selesai.

5. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

6. Rukuk dan baca tasbih rukuk kemudian baca tasbih ini sebanyak sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

7. A’tidal dan baca tasbih sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

8. Sujud pertama baca tasbih sujud kemudian baca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

9. Duduk antara dua sujud dan baca (رب اغفر لي وارحمني واجبرني) hinga selesai kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

10. Sujud kedua dibaca tasbih sujud kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

11. Bangkit dari sujud dan duduk istiraha (berehat sebentar) dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

Kemudian bangkit pada rakaat kedua

1. Baca Al-Fatihah.

2. Baca surah (والعصر) hinga selesai.

3. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).

4. kemudia ikut atoran diatas dari No. 6 hinga No. 10.

5. kemudia bangkit dari sujud dan duduk tahyat dan dibaca tahyat dan selawat kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم). Kemudian beri salam jika disembahyangkan pada malam dan diperbuat dua rakaat lagi dan dibaca pada rakaat pertama selepas fatihah (قل يا أيها الكافرون) hinga selesai dan di ikut aturan di atas dari No. 5 hinga No. 11. Kemudian bangkit rakaat kedua dibaca (قل هو الله أحد) hinga selesai kemudia ikut atoran seperti di atas pada rakaat kedua.

Setiap serakaat tujuh puluh lima kali tasbih jadi keseluruhan tasbihnya tiga ratus kali tasbih.

Rinkasan tasbih setiap selepas baca surah lima belas kali, dan tasbih dibaca sepuluh kali pada rukuk, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud kedua, duduk istirahah atau tahyat.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Melalui solat ini kita dapat mendekatkan diri dengan Allah S.W.T melalui tasbih, tahmid, tahlil dan takbir, solat sunat tasbih juga dapat menghapuskan segala dosa. Oleh itu, janganlah kita abaikan kerana sesiapa yang tahu akan fadhilat dan kelebihan solat sunat tasbih tetapi tidak mengerjakan, maka ia tergolong dalam orang-orang yang mencuaikan agamanya.

"KERJAKANLAH SOLAT SUNAT TASBIH WALAUPUN SEKALI SEUMUR HIDUP"

sekadar perkongsian dari saya..jika ada salah dan silap teguran dari anda dialu-alukan..=)

0 comments:

Post a Comment